Balin hämmästyttävä ja ärsyttävä taksisota



Jos olet matkustellut Aasiassa, sinullekin on varmasti tuttua, että kaupungissa ohi ajava taksi tai muu vuokrattavissa oleva kulkupeli tööttää, hiljentää tai jopa pysähtyy kohdalle. Balilla ei tässä suhteessa ylläty, vaan siniset taksit muodostavat tööttäävän letkan.

Tämä ei taida kovasti suurinta osaa meistä haitata. Onhan joskus mukavaakin saada taksi helposti lennosta. Enemmän minua harmittaa, kun auto ei joskus vaikkapa ruuhka-aikaan huoli kyytiin länsimaista matkustajaa. Silloin ei auta kuin odottaa tai löytää toinen reitti kotiin, paitsi jos kaupungissa toimii vaikkapa UberGrab tai Go-Jek joissa auton voi tilata kännykästä.

Palveluista Uber on Suomessakin tuttu ja kiistelty ja Grab toimii aivan samalla tavalla. Se on kuitenkin kotoisin Malesiasta ja Go-Jek Indonesiasta.

Sinisiä takseja riittää Balin katukuvassa.

Balilla näiden palveluiden kuskit ovat ihmisiä, joilla jostain syystä, esimerkiksi turistien kuljetuskäyttöön, on auto. Autot ovat normaaleille perheille lähes mahdottoman kalliita, joten suurimman osan Balin autoista omistaa yritys.

Käynnissä perinteisten taksien ja kyytipalveluiden kesken on kuitenkin jotakin outoa, joka osuu tarkempiin silmiin keskustassa heti: turistisimmilla alueilla hotellien, ravintoloiden ja baarien eteen on pystytetty kylttejä, jotka suurin kirjaimin kieltävät sekä Uberin, Grabin että joskus tiettyjen perinteisten taksifirmojen toiminnan.

Balilla käydään hämmästyttävää taksisotaa, jossa lopulta kärsii turisti.

Balin perinteiset taksit 

Kylttejä ja kieltoalueita valikoiduille taksipalveluille perustellaan Balilla taksien perinteisellä asemalla, joka halutaan säilyttää. Sinänsä hyvän ajatuksen taustalla on kuitenkin valitettavia ongelmia.

Vaikkapa lentokentältä kaupunkiin toimii vain yksi taksifirma, jolla on monopoli lentokenttäkyyteihin. Ei liene yllättävää, etteivät hinnat vastaa normaaleja taksoja. Suuri osa hotelleista järjestää onneksi omat kuljetuksensa ja niitä kannattaa käyttää.

Taksit Balilla ovat valitettavan huonomaineisia muutenkin. Vaikkei niissä joudu todelliseen pulaan, hinta ei aina vastaa odotettua.

Denpasarin lentokentällä on muutama hotellin kuljettaja odottamassa matkalaisia.

Yleisiä ongelmia ja tapoja välttää ongelmat löytyy listattuna esimerkiksi täältä. Itse törmäsimme kuskiin, joka ajoi pitempää ja ruuhkaisempaa reittiä. Kerroimme hänelle jo matkan aikana, miksi reittivalinta vaikutti huonolle ja maksoimme matkasta mittarihintaa pienemmän käyvän hinnan perillä ongelmitta. Silti huijaaminen ärsyttää ja tuottaa vaivaa.

Onneksi Balilla toimii kuitenkin yksi melko luotettava taksipalvelu, BlueBird. Tällä palvelulla on myös oma kännykkäsovellus, josta taksin voi kutsua paikalle Uberin tai Grabin tapaan ja autoja on paljon liikenteessä muutenkin.

Huomaathan kuitenkin, että lähes kaikki Balin taksit ovat sinisiä ja monet ovat matkineet BlueBirdin sinisen lintulogon.

Uber ja Grab toimivat laillisesti Balilla 

Meille suomalaisille asetelma, jossa Uber ja Grab halutaan kieltää ei ole kovin yllättävä. Palvelut ovat kuitenkin Indonesiassa laillisia ja esimerkiksi moottoripyöräkyytejä tarjoava Grab-palvelu on erittäin suosittukin. Sovelluksesta tilattu pyörä saapuu paikalle ylimääräisen kypärän kanssa ja sitten mennään.

Vaikka palvelut kieltävät alueet eivät perustu lakiin, kuskit eivät kuitenkaan mielellään aja näillä alueilla. Paikalliset taksit sekä palveluammateissa työskentelevät ottavat nähtävästi kuskeista kuvia, jotka laitetaan Facebook-ryhmään. Mitä sitten tapahtuu, siitä kuskit eivät meille ongelmista kysyttäessä puhuneet. He vain totesivat ongelman olevan olemassa.

Uluwatun temppelillä asuvat apinat ovat filmaattisia, mutta auringon laskettua on kiva päästä palaamaan hotellille.

Jos tilaat kyytiä keskusta-alueilla Balilla, on hyvinkin mahdollista, etteivät kuskit hyväksy kyytiä tai hyväksyttyään haluavat perua sen sanoen, etteivät he pääse keskustaan. Onnistuimme käyttämään palveluja muutamaan lyhyeen kaupunkimatkaan, mutta kuskit piti ensin vakuuttaa tulemaan paikalle, jos noutokohde oli keskeinen.

Suunnittele ainakin retkelle joku muu kyyti pois kaukaisemmilta turistikohteilta, joiden parkkipaikoille kyytipalvelujen autot eivät pääse hakemaan sinua tai sovi käteismaksusta kuskin kanssa, jos hän suostuu odottamaan sinua.

Taksikartelli ei kohdistu pelkästään uusiin kännykkäpalveluihin

Kaikkein hämmästyttävin piirre taksisotaa ei kuitenkaan liity siihen, että olisi mukavaa käyttää varmasti luotettavaa ja halpaa kyytipalvelua ja se ei ole mahdollista.

Sen sijaan kieltokyltit ja alueet kohdistuvat nykyään usein myös luotettaviin BlueBird-takseihin. Tällä tavalla muut firmat yrittävät rajoittaa hyvän palveluntarjoajan saaman luottamuksen tuomaa kilpailuetua. Oman palvelun parantamisen sijaan rajoitetaan muita.

Lisäksi esimerkiksi hotellit saattavat sallia omalle alueelleen vain tietyn taksifirman autot. Kyse ei siis ole perinteisen ammatin toimeentulon takaamisesta, vaan ärsyttävästä taksisodasta, josta kärsivät etenkin turistit.

Kyytipalveluiden kuskit joutuvat välillä pulaan palveluidensa kanssa

Valitettavasti törmäsimme ikäviin ilmiöihin myös kyytipalveluita koskien ja loppuun on syytä lisätä vielä vinkki, kuinka sinä voit välttää meidän virheemme.

Matkojen perumisen lisäksi Balilla oli melko yleistä, että kuski saattoi yksityisviestillä pyytää meiltä palvelun tarjoamaa hintaa huomattavasti enemmän rahaa. Kun emme suostuneet, kuski ei suostunut perumaan kyytiä palvelussa. Grabissä jouduimme kerran tilanteeseen, jossa emme suostuneet peruuttamaan, sillä siitä olisi ollut meille haittaa. Kuski kertoi meille, että on sitten merkannut kyydin ajetuksi.

Kutalla voi valita myös heppataksin, sen tilaamiseen ei taida vielä olla sovellusta.

Otimme tietysti yhteyttä Grabin asiakaspalveluun ja raportoimme asian, mutta periaatteessa tuossa tilanteessa ei ole muuta tehtävissä. Toki heille näkyy, ettei matkaa ajettu. Tämän voi välttää valitsemalla sovelluksessa vaihtoehdon maksaa matkansa aina käteisellä. Tällöin suoraan kortilta veloitus ei onnistu.

Paikalle saapuneet kuskit, joiden kyytiin satuimme Balilla olivat poikkeuksetta rehellisiä ja mukavia. On myös helppo ymmärtää kuskien pyytävän lisähintaa, koska he ottavat riskin ajaessaan tietyille alueille. Pitemmillä matkoilla palveluiden määrittelemät hinnat eivät ota huomioon vaikkapa paluumatkalle osuvaa ruuhka-aikaa, jonka auto ajaa tyhjänä. Matkan peruminen taas maksaa heille mainetta tai rahaa palvelusta riippuen.

Miten taksien kanssa tulee toimeen Balilla ja yleisestikin Aasiassa?

Yhteenveto

Balin perinteiset taksit ovat itse ajaneet itsensä ahdinkoon, jossa turisti mieluusti käyttäisi luotettavampaa ja tuttua palvelua, vaikka kuski sitten ei olisikaan taksifirman alainen. Nyt ne taistelevat tilannetta vastaan täysin väärin keinoin. 

Kuala Lumpurissa esimerkiksi perinteisen taksin saa nykyään myös palveluiden kautta - olimme juuri pari päivää sitten taksin kyydissä, joka käytti Grab-sovellusta ensimmäistä kertaa. He ovat huomanneet mahdollisuuden tehdä enemmän rahaa palveluiden kautta tiettyinä aikoina, kun perinteinen taksi seisoisi pitkässä taksiletkassa vaikkapa aseman edessä.

On ymmärrtettävää, että takseja pelottaa palvelun hinnoittelun muuttuminen, mutta taksit ovat kuitenkin etenkin Aasiassa osa julkista liikennettä. Niitä käyttävät usein juuri ne, joilla ei ole varaa tai mahdollisuutta auton ostoon. Turistisimmilla alueilla taksit on kuitenkin usein hinnoiteltu yli paikallisen hintatason ja tästä ongelmat sitten alkavat.

Balin maaseutu on upeaa ja olisi ikävää, jos auto-ongelmat vaikeuttavat turhaan matkustamista.

Luonnollisempaa olisi, etteivät kyydit ole super kalliita. Esimerkiksi Lontoossa on jo vuosikausia toiminut oma minicab systeemi, jossa taksi tilataan paikasta A paikkaan B ja se on huomattavasti perinteistä Lontoon mustaa taksia edullisempi. Näitä kyytejä ei saa suoraan kadulta, mikä on black cabien aluetta.

Lopuksi vielä sanottakoon, että sekä Grab että Uber toimivat loistavasti esimerkiksi Yogyakartassa Indonesiassa sekä Malesiassa Kuala Lumpuria ja Langkawin lomasaarta myöten. Ongelma on nimenomaan Balilla. 

Monessa kaupungissa, joissa perinteiset taksit ovat huijanneet turisteja nämä ovat ihan loistavia ja laillisia palveluja, joita käyttävät myös paikalliset. Etenkin Grabistä tilatessamme olemme välillä saanut kummeksuntaa, kuinka turisti tietää käyttää ohjelmaa.

Toivottavasti vinkeistä on sinulle hyötyä ja aurinkoiset tunnelmat eivät tulevaisuudessa mene pilalle yhden taksimatkan takia!

Tunnisteet: , , , , , , , , , , , , ,