Qatarissa emiirin kuva leviää viraalina vastaiskuna saarrolle

Hotellin aulassa emiiriä esittävän kuvan päälle sai kirjoittaa kannustavia viestejä ja paikalliset niin tekivätkin.


Saudi-Arabian kupeessa sijaitseva maa-alaltaan pieni Qatar on viime aikoina ollut naapuriensa kanssa napit vastakkain konfliktissa, josta on hieman vaikea saada selvää tuntematta kaikkia taustoja ja uutislähteiden spekuloidessa riidan aiheista. Vain satojen tuhansien qatarilaisten maa, joka luottaa toimiakseen yli miljoonan ihmisen vierastyövoimaan, on kuitenkin fyysistä kokoaan suurempi ja rikkaampi maailmanluokan poliittinen pelaaja. Maa omistaa esimerkiksi monet Lontoon maamerkeiksi muodostuneista rakennuksista. Qatarilaiset olivat vierailumme aikana tiukasti sitä mieltä, että he ovat meneillään olevassa kriisissä uhreja ja esimerkiksi radiossa muiden heihin kohdistamia toimia kutsuttiin laittomiksi. On helppo olla pikavilkaisulla samaa mieltä: itsenäisen maan kohtuullisen hyväksi koettua uutiskanavaa ei esimerkiksi löyhien ekstremismin rahoitukseen liittyvien syytösten perusteella voi vaatia hiljentymään. En kuitenkaan osaa kommentoida kriisin todellisia taustoja, eikä se ole kirjoitukseni tarkoitus. Sen sijaan Dohan kaupungissa ei voinut olla huomaamatta, kuinka Qatar on mestarillisesti organisoinut sosiaalisen median ja kekseliään kuvituksen myötä vastarintaa sitä kohdanneelle saarrolle.

Yksi kuva hallitsi, mutta myös erilaisia hieman valokuva-uskollisempiakin kuvia näkyi.

Kaupunkikuvassa ei juuri koskaan ollut kohtaa, jossa sheikkiä ei näkyisi.


Saapuessaan nyt Dohan kaupunkiin turisti huomaa pian lähes jokaisen auton taka- tai jopa etuikkunassa suuren tarran: Netflixin Narcos sarjan agentti Javier Penaa hieman muistuttavat kasvot sekä arabian kielinen teksti. Totesimme pian, että kyseessä täytyy olla joku valtaapitävä, sillä kasvot koristivat suurina myös monia pilvenpiirtäjiä Dohan keskustassa, kauppojen ikkunoita ja vanhalla markkina-alueella myös t-paitoja, joita pitivät päällään lähinnä lapset muiden pitäytyessä perinteisissä qatarilaisissa vaatteissa: miehillä valkoiset pitkät paidat ja housut (thawb) ja valkoinen tai punainen päähine (ghutra) ja naisilla pitkä musta asu (abaya) ja pään peittävä huivi (shayla) - näiden lisäksi lähes jokainen oli muuten liimautunut puhelimeensa jopa autoa ajaessaan ja naisten kestosuosikkiasusteet olivat suuret design aurinkolasit, tyylikäs laukku ja korkokengät.

Kauppojen ikkunassa oli samoja tarroja, jopa perinteisellä torialueella, souqissa.

Qatarilaisia ja sille ystävällismielisten maiden tuotteita tarjolla.

Emiirin kuvilla varustetut viirit souqin alueella kulkevan kadun yllä.

Mattokauppa osallistuu kampanjaan.


Nepalilainen Qatarissa neljä vuotta asunut kaupunkioppaamme kertoi ylpeänä: "Tuo kuva on minulla sähköpostin allekirjoituksessanikin ja netissä kuvana!". Kuva esittää Qatarin emiiri sheikki Tamim bin Hamad Al Thania ja sen alla lukeva teksti käännetään nähätävästi "mahtava Tamim". Kuvan on piirtänyt taiteilija Ahmed bin Majed Almaadheed ja siitä on tullut kriisin aikana qatarilaisten yhtenäisyyden symboli. "Teidän ei tarvitse huolehtia lennoistanne tai muustakaan täällä. Eikö teillä olekin täällä kaikki todella hyvin? Kertokaa ystävillennekin. Tämä kriisi loppuu pian." Qatarilaiset, alkuperäiset ja vierastyöläiset, näyttävät ainakin päälle päin yhtenäisyyttä kampanjassa, joka kattaa koko kaupungin. Mielellään he myivät myös turistille viraaliksi nousseita t-paitoja noin kolmen euron hintaan.

Turistikohteessa turisteja kuljetteleva kärry. Myös oikeiden autojen ikkunat oli koristettu tarroin.

Sekä valokuva, että kampanjakuva kaupan ikkunassa sekä sivukadulla suurena tauluna.

Vaikka sheikistä tai Qatarista olisi mitä mieltä tahansa, on tällaisilla kampanjoilla nykyään voimaa. Qataria täytyy vähintään ihailla siitä, että se on sanonut vaatimuksille ei ja luonut kampanjan, joka yhdistää Qatarin maan virallisen linjan taakse - vaikka kulissien takana varmasti tapahtuu sellaista, mitä ei puida päivänvalossa. Oli jännittävää, että kuva ei ole juurikaan vielä näkynyt mediassa. Olisi jännä lukea kampanjasta sekä myös Qatarin ja ympäröivien maiden tilanteesta lisää kunnon poliittisessa analyysissä niiltä, jotka ovat paneutuneet asiaan syvemmin. Qatarin nopeasti pystyyn pistetty voimakkaalla kuvalla varustettu kampanja ainakin tehosi turistiin siinä, että se herätti kiinnostusta ja hieman kunnioitustakin - länsimaisessakin mittakaavassa se on toteutettu nerokkaasti.

Tunnisteet: , , , , , , ,