Millaista oli lentää Dohaan Qatarin saarron aikana?

Dohan lentokentän keskipiste on nallea esittävä taideteos.


Ilmassa leijuu huhuja, että Qatar Airways on Qatarin kriisin vuoksi kovassa pulassa ja koneissa saa lentää Qatariin ja sieltä pois ylhäisessä yksinäisyydessä. Dohan kautta lentänyt englantilaisen Independent lehden toimittaja kirjoitti kuulleensa etukäteen lentokentän olevan autio.

En ole koskaan ennen käynyt Dohassa, enkä tiedä olisiko lentokenttä normaalisti vuoden kuumimpaan aikaan kiireinen. Päädyimme Qatariin, koska lentoyhtiö oli ennen kriisiä mainostanut yhdessä Qatarin turismiviranomaisen kanssa järjestettyä Plus Qatar kampanjaansa, jonka kautta saimme mahdollisuuden yöpyä Ritz-Carltonin luksushotellissa vaivaiseen 25 dollarin hintaan per yö kahden yön ajan, kun vaihtaisimme lentoja Qatarissa. Myös täysin ilmaisia hotelliöitä on mahdollisuutta käyttää, jos "tyytyy" neljän tähden hotelliin. Päättelimme jo alunperin, että kyseessä ei varmastikaan siis olisi sesonki. Tällä hetkellä lämpötilat Dohassa nousevat päivittäin yli 40 asteeseen. Se on liian kuumaa suurelle osalle turisteista, jotka muina vuodenaikoina täyttävät resorttimaiset luksushotellit. Uima-altaalla olikin hiljaista, mikä sopi meille mainiosti.

Hotellin uima-altaalla oli hiljaista.

Saavuimme Dohaan Singaporesta tupaten täydellä koneella. Suurin osa matkustajista kuitenkin jatkoi vaihtolennoilleen suoraan. Meillekin lentokentän henkilökunta viittilöi kovasti: "Transfer tännepäin!". Kymmenisen ihmistä meidän lisäksemme verkkaisesti jatkoi modernin lentokentän käytävää kohti passintarkastusta. Siellä ei ollut jonoa tai juuri ketään. Takanamme suomalaisperheen pienen tytön ääni kantoi läpi aulan: "Iskä, miksi täällä ei voi olla koko päivää ulkona?". Lentokenttä oli hiljaisin, jolla olen koko reissulla ollut, mutta paljonko siitä johtuu Qatarin saarrosta? Kriisin todelliset vaikutukset matkailulle on ehkäpä arvioitava turistisesongin todella saapuessa, jos se jatkuu niin pitkään.

Paluulentomme Dohasta oli myös täynnä: huhut yksityislentokoneista ovat liioiteltuja. Näin koneessa yhden selvästi ulkomaalaisen perheen. Muuten ihan me suomalaiset olimme löytäneet halvan vaihtoehdon siirtyä lähinnä Kaakkois-Aasiasta kotiin. Eikä Qatarin tilanne ollut muuttanut meidän suunnitelmiamme. Kone oli täynnä. Olimme ehkä vähemmistössä uskaltauduttuamme sisään Qatariin lentokenttää pidemmälle, mutta joka tapauksessa lentokentällä oli väkeä ja lennoille jonotettiin normaaliin tapaan. Kone otti tosin sekä Qatariin saapuessa, että sieltä lähtiessä hieman erilaisen reitin ystävällismielisten maiden yli. Kummallakaan matkalla se ei lisännyt matka-aikaa huomattavasti: mistään muutoksista ei virallisesti meille ilmoitettu, vaan Qatar Airwaysillä kaikki oli niin sanotusti business as usual. Helsinkiin lento saapui etuajassa.

Odotuspenkkien vieressä oli lentokentän julkisella puolella enemmän patsaita kuin penkeillä ihmisiä.

Jos olet matkustamassa Qatar Airwaysillä seuraavina viikkoina ja tilanne ei suuresti muutu, voit olla melko turvallisin mielin siitä, että lentoyhtiö tekee kaikkensa pitääkseen tilanteen hyvin normaalina. Luultavasti et tietäisi kriisistä mitään vain lentokokemuksesi perusteella, jos matkaat vaikkapa Kaakkois-Aasian ja Suomen välillä. Varaisinko uuden lennon Qatarin kautta tällä hetkellä? Mahdollisesti, mutta tarkistaisin ainakin, että matkavakuutukseni kattaa matkan peruuntumisen. Vaikka kriisi ei tällä hetkellä vaikuttanut juurikaan Qatarin arkeen tai etenkään lentokentän transit matkustajiin, ei ole takeita kuinka ja milloin kriisi ratkeaa. Qatarilaiset itse vakuuttivat meille, että asiat ovat jo ratkeamassa parempaan päin. Heitä huvitti, kun kerroimme olleemme huolissamme lennoistamme.


Qatarilaisessa supermarketissa ei ruokapulasta ollut tietoa.

Tunnisteet: , , , , , ,